Zihinsel Beceri Testi (Beyaz Yaka)
Zihinsel Beceri Testi, kişinin çeşitli kritik düşünebilme becerilerini ölçmek ve değerlendirmek için geliştirilmiştir. Koç Üniversitesi Psikoloji Bölümünden Prof. Dr. Sami Gülgöz tarafından geliştirilmiş olan bu testte yer alan tüm madde türleri değişik gruplar tarafından Türkiye’nin değişik bölgelerinde denenmiştir. Her madde türü için 5000’i aşkın kişiden toplanan veriler üzerinden her türlü istatistik ve norm çalışmaları mevcut bulunmaktadır.
Zihinsel Beceri Testi aşağıdaki yetkinlikleri değerlendirmeyi hedefler:
-
Analitik Düşünme
-
Problem Çözme
-
Belirsizlikle Başa Çıkma
-
Yaratıcılık
-
Doğru Karar Oluşturma
-
Sistem Düşüncesi
-
Stratejik Düşünme
-
Sayısal Beceri
Sonuçlar, toplam puanın yanı sıra, sayısal, sözel, analitik düşünce, nedensellik, yaratıcı düşünce, sosyal algılama, şekil ve grafik alt boyutlarındaki performansa ilişkin bilgi sunar.
Zihinsel Beceri Testi (Mavi Yaka)
Mavi Yaka Zihinsel Beceri Testi, kişinin çeşitli kritik düşünebilme becerilerini ölçmek ve değerlendirmek için geliştirilmiştir. Koç Üniversitesi Psikoloji Bölümünden Prof. Dr. Sami Gülgöz tarafından geliştirilmiş olan bu testte yer alan tüm madde türleri değişik gruplar tarafından Türkiye’nin değişik bölgelerinde denenmiştir. Her madde türü için 5000’den fazla kişiden toplanan veriler üzerinden her türlü istatistik ve norm çalışmaları mevcut bulunmaktadır.
Mavi Yaka Zihinsel Beceri Testi aşağıdaki düşünsel beceri bölümlerinden oluşur:
-
Sayısal
-
Sözel
-
Mantık
-
Yönerge Takibi
-
Dikkat
Özellikle mavi yaka ya da lise ve yüksek okul mezunlarına yönelik hazırlanmış işe alım ve kariyer gelişim programları için kullanılabilecek olan bu test ile belirli yetkinliklerin değerlendirilmesi mümkün olmaktadır.
Sayısal ve Sözel Yetenek Testi
Sayısal ve Sözel Yetenek Testi, kişinin sayısal ve sözel veri kullanarak akıl yürütme, muhakeme, ve analiz becerilerini ölçmek ve değerlendirmek amacıyla geliştirilmiştir. Koç Üniversitesi Psikoloji Bölümünden Prof. Dr. Sami Gülgöz tarafından hazırlanmış olan bu testte yer alan tüm madde türleri değişik gruplar tarafından Türkiye’nin değişik bölgelerinde denenmiştir. Her madde türü için 5000’i aşkın kişiden toplanan veriler üzerinden istatistik ve norm çalışmaları mevcut bulunmaktadır.
Bu testte derinlemesine bir biçimde sözel ve sayısal olmak üzere iki temel beceri kümesini ölçmeye ağırlık verilmiştir. Bilgiyi inceleyebilme, işlemleri muhakeme edebilme ve verileri kullanarak sonuca varabilme, temel sayısal ve sözel yeteneklerin üzerine inşa edilen becerilerdir. Birçok kurumda aday havuzunun zaten iyi eğitimli kişilerden oluşmasından dolayı temel becerilerin ölçülmesi gereksiz bir zaman kaybı olabilmektedir. Bu testle daha üst düzey zihinsel işlevler ölçülerek iş hayatında gündelik problem çözme becerilerini daha fazla ortaya çıkarabilecek bir değerlendirme gerçekleştirilmektedir.
Bireylerin sözel veri ve sayısal veri ile akıl yürütme becerileri birbirlerinden ayrışabilmektedir. Bu nedenle bu testin sonuçları verilirken toplam bir değerlendirmenin yanı sıra sözel ve sayısal verilerin kullanıldığı maddelerden yola çıkarak Sözel Muhakeme ve Sayısal Analiz olmak üzere iki ayrı değerlendirme daha sunulmaktadır.
Assess’in hizmetleri arasında kurumların kendi ihtiyaçlarına yönelik, sadece o kuruma ait olacak ölçme araçları geliştirmek yer alır.
Test Geliştirme Süreci
1. Ölçülecek Boyutların Saptanması: Geliştirilecek olan testin kullanım amaçları belirlenir. Ölçülecek boyutların saptanması amacıyla görüşmeler, işyeri incelemeleri, iş tanımı ya da süreçlerin aktarımı gibi etkinlikler gerçekleştirilir. Bu görüşme ve incelemeler sonucunda ölçülecek zihinsel beceri, kişilik özellikleri veya davranış eğilimleri belirlenir.
2. Seçilen Boyutlarda Madde Yazımı: Boyutların ne tür maddelerle ölçülmesinin uygun olacağı, bu madde türlerinden hangilerinin testin uygulanacağı gruba uygun olduğu belirlenir. Testlerin son halinde kullanılacak soru sayısının en az %50 fazlası sayıda madde yazılır. Bu maddeler deneme testlerinde bir araya getirilir.
3. Deneme Testlerinin Uygulanması: Deneme testleri, testin nihai olarak uygulanacağı gruplarla aynı özellikleri taşıyan bir deneme grubuna uygulanır.
4. Deneme Test Verilerinin Analizi: Deneme grubundan elde edilen veriler ölçüm aracının özelliklerine göre çeşitli analizlere tabi tutulur. Bu analizler maddelerin ölçüm araçlarından kullanılmaya ne derece müsait olduklarını bildirir.
5. Testlere Son Halinin Verilmesi: Seçilen sorularla test kullanılacak biçime sokulur. Burada soruların sıralanmasıyla soru ve cevap formları, değerlendirme yöntemlerine göre şablon veya algoritmalar geliştirilir.
6. Değerlendirme Standartlarının Belirlenmesi: Değerlendirilmede kullanılacak olan norm bilgileri belirlenir ve norm tablosu oluşturulur.